Oul si efectele sale

Oul si efectele sale

Oul si efectele sale asupra organismului

Ouale reprezinta o sursa bogata de proteine, vitamine, minerale si grasimi sanatoase. Cantitatile de vitamine existente in oua variaza foarte mult in functie de  specie, rasa, sezon si ingrijire. Prezenta factorilor nutritivi (vitaminele din complexului B, lecitina si proteinele de calitate) au un rol important in activitatea nervoasa superioara, conferind proprietati tonifiante sistemului nervos.

Amestecul proteinelor din albusul si galbenusul de ou reprezinta cel mai echilibrat continut aminoacidic pentru necesarul organismului. Glucidele sunt prezente doar in albus iar elementele minerale sunt concentrate in galbenus. In 100g de ou se gasesc in medie 200mg fosfor, 140mg potasiu, 130mg sodiu, 60mg calciu, 2,8mg fier, 12mg magneziu, 160mg clor, 60mg sulf iar in cantitati mici, iod, cupru, mangan si zinc.

Oul este format din: albus, care reprezinta circa 55-65 % din masa totala, 32-33 % galbenusul si 12-13 % coaja. Partea comestibila, (albusul si galbenusul) contine circa 13 % proteine, 11 % grasimi, vitamine si minerale cu o valoare calorica totala de 80 kcal.

Nutrientii din ou

  • Albusul
  • Albusul de ou contine circa 88 % apa, 11 % proteine si o cantitate mica de vitamine din complexul B.
  • Galbenusul
  • Nutrienti existenti in galbenus sunt de aproximativ 17 % proteine, 33 % grasimi (bogate in lecitina, colesterol, acizi grasi indispensabili), vitamine (Vitamina A, B,  D, E, carotina, colina) si minerale (fosfor, potasiu, sodiu, calciu, fier, magneziu, clor).

Consum
Pentru o asimilare mai rapida a nutrientilor este recomandat consumul de ou fiert moale, deoarece se poate digera mai repede decat oul tare cu galbenusul intarit. Digestia in intregime pentru oul fiert moale este de 1-2 ore, in timp ce oul fiert tare sau omleta se digera dupa 3 ore.

Atentie ! Nu este recomandat consumul de ou crud deoarece are o asimilare mult mai lenta dar si riscul infectarii cu bacteria Salmonella, care poate duce la imbolnaviri si chiar moarte in cazul persoanelor cu un sistem imunitar deficitar. Infectarea oualelor cu Salmonella apare doar la unul din 7.000 de oua proaspete si poate fi indepartata doar prin pregatirea corespunzatoare a oualelor.

In ciuda numeroaselor calitati, ouale prezinta un risc mare pentru sanatate, deoarece galbenusul contine o cantitate mare de colesterol (circa 270 mg la un ou de dimensiuni medii). De aceea este recomandat consumul a maxim un galbenus pe zi. Albusul de ou contine o cantitate foarte mica de colesterol si nu prezinta nici un risc pentru sanatate.

Pastrare
Gradul de prospetime depinde de modul in care ouale sunt pastrate. Ouale se pot conserva prin refrigerare, la temperaturi cuprinse între 1 şi 5 grade pana la 3 saptamani. In cazul conservarii neadecvate, dupa o perioada de 1 saptamana, acestea isi pot pierde din proprietati.

Bookmark and Share
[Delicious] [Digg] [StumbleUpon] [Myspace] [Linkedin] [Twitter] [Facebook] [Google Plus]

0 Comentarii

Adauga comentariu


*