Tipurile Somatice

Tipul Somatic

Tipurile Somatice

Tipul somatic reprezinta modul de clasificare a organismului uman in functie de grosimea oaselor, masa musculara si stratul adipos. Tipurile somatice sunt de trei feluri si anume: ectomorf, mezomorf si endomorf iar fiecare persoana apartine unuia sau mai multor dintre cele trei tipuri somatice de baza. Clasificarea se face prin incadrarea perfecta intr-un anumit tip somatic sau prin combinarea acestora in funtie de caracteristicile fiecaruia.

Ectomorf

Ectomorful este caracterizat prin grasime putina, musculatura slaba, iar structura osoasa subtire si lunga. Acesta este de obicei inalt, cu umerii si talia ingusta, avand un potential scazut pentru culturism, deoarece creste greu in masa musculara si forta. Ectomorful are un metabolism rapid, care impiedica cresterea in greutate, indiferent de alimentatie.

Antrenament specific Ectomorf
Antrenamentul rar pentru tipul ectomorf, va da cele mai bune rezultate, deoarece are tendinta crescuta la supra antrenare si de aceea are nevoie de multa odihna intre antrenamente. Exercitiile recomandate pentru cresterea in masa musculara si forta pentru acest tip somatic sunt cele de baza iar antrenamentele aerobice va trebui limitate la 2-3 pe saptamana .

Alimentatie specifica Ectomorf
Persoanele cu acest tip somatic poate consuma orice, fara a se ingrijora de cresterea stratului adipos. Alimentatia va trebui sa fie alcatuita din 20-25% proteine, 50-55% carbohidrati si 20-25% grasimi sanatoase. Este recomandat consumul a 5-6 mese pe zi, iar intre mese si inainte de culcare, va trebui consumata o bautura cu un continut mare de calorii, pentru intretinerea greutati, deoarece tipul ectomorf consuma foarte multe calorii, datorita metabolismului mare. Pe masura ce se castiga masa musculara va trebui crescut aportul caloric.

Suplimente Ectomorf
Persoanele cu tipul ectomorf va trebui sa evite starile catabolice, cu suplimente care ajuta la cresterea anabolismului. Consumul de glutamina ajuta la cresterea aportului de azot, un factor important in procesul de sinteza si crestere a masei musculare, iar creatina creste forta musculara si ajuta volumizarea musculara, suplimente care completeaza deficientele tipului Ectomorf. De asemenea se pot consuma si alte tipuri de suplimente, care ajuta la cresterea musculara si a fortei.

Mezomorf

Mezomorful se caracterizeaza printr-o constitutie musculoasa, cu un strat adipos scazut, iar structura osoasa medie spre mare. Are un potential mare pentru culturism, deoarece raspune foarte bine la antrenamente, prin crestere in masa musculara si forta.

Antrenament specific Mezomorf
Tipul Mezomorf are capacitatea de a cresteste in masa musculara si a-si mentine un strat adipos scazut indiferent de antrenament, dar pentru maximizarea progresului este indicat aplicarea exercitiile de baza, la inceputul antrenamentului urmate de exercitii de izolare la sfarsitul antrenamentului. Pentru evitarea suparantrenamentului, se poate scade intensitatea in anumite perioade a pregatiri fizice. Exercitiile aerobice se vor face de 2-3 ori pe saptamana cu o intensitate joasa, deoarece acest tip somatic nu necesita eliminarea unei cantitati mari de grasimi.

Alimentatie specifica Mezomorf
Alimentatia va trebui sa contina 30% proteine, 40% carbohidrati si 30% grasimi sanatoase. Este important consumul a majoritatatii carbohidratilor dintr-o zi, dimineata si dupa doua ore in urma antrenamentului.

Suplimente Mezomorf
Suplimentele recomandate sunt creatina si glutamina, dar se pot consuma si alte tipuri de suplimente. Este indicat consumul unui supliment nutritiv cu o cantitate mare de carbohidrati si proteine inainte si dupa antrenament, pentru umplerea depozitelor de glicogen.

Endomorf

Tipul Endomorf se caracterizeaza prin multa grasime, masa musculatura si structura osoasa mare. Acesta are bazinul si umeri lati, cu un potential scazut pentru culturism, datorita metabolismului lent care duce la cresterea tesutului adipos. Persoanele care se incadreaza in aceasta categorie sunt cele care au aceste caracteristici ale tipului Endomorf si nu sedentarii din alte tipuri somatice (ectomorf, mezomorf) care s-au ingrasat din cauza lipsei de miscare si supraalimentatiei. Acestia acumuleaza masa musculara usor dar si o cantitate foarte mare de grasime.

Antrenament specific Endomorf
Acest tip somatic acumuleaza masa musculara usor dar si o cantitate foarte mare de tesut adipos, de aceea necesita combinarea exercitiilor aerobice cu cele de culturism, folosind pauze scurte intre seturi, pentru cresterea metabolismului si arderea unei cantitati mai mari de grasimi. Antrenamentul aerobic se va face de 4-5 ori pe saptamana, cel putin 30 de minute pe zi, pe stomacul gol, dimineata, sau imediat dupa antrenamentul cu greutati.

Alimentatie specifica Endomorf
Dieta este foarte importanta deoarece tipul endomorf asimileaza si depune foarte usor excesul caloric. Alimentatia va trebui sa fie alcatuita din 35-40% proteine, 15-20% grasimi, 35-40% carbohidrati. Nu este indicat consumul de carbohidrati cu un indice glicemic crescut (paine alba, cereale, cartofi, orez) sau grasimi rafinate. Este recomandat consumul a 6-7 mese pe zi, mici, pentru cresterea metabolismului, iar datorita apetitului mare se vor consuma alimente cu volum mare si valoare calorica redusa (legumele).

Suplimente Endomorf
Este recomandat consumul de suplimente care ajuta la cresterea metabolismului iar inainte de fiecare antrenament consumul unui agent termogenic.

 

Tipurile Somatice

Bookmark and Share
[Delicious] [Digg] [StumbleUpon] [Myspace] [Linkedin] [Twitter] [Facebook] [Google Plus]

0 Comentarii

Adauga comentariu


*